طرز کار گوگل ترندز

طرز کار گوگل ترندز

طرز کار گوگل ترندز

در تولید محتوای سایت٬ یکی از موارد بسیار مهمی که مورد توجه محتوا سازان است٬ اینکه ترند و جهت علاقه کاربران اینترنت در هر حوزه ای به چه سمتی است. این جمله به این معناست که ما بتوانیم با استفاده از ابزاری متوجه شویم که کاربران اینترنت و یا از آن مهمتر٬ کاربران سایت٬ به چه موضوعاتی علاقه نشان میدهند و طالب دانستن چه اطلاعاتی  هستند.

یکی از بهترین ابزارهایی که توسط خود گوگل ارائه میشود٬ سایت گوگل ترندز است که در ادامه با طرز کار آن آشنا میشویم.

۱- ابتدا وارد سایت گوگل ترند به آدرس trends.google.com/trends میشویم.

در صفحه ابتدایی٬ با ترند روز در کل دنیا روبرو میشویم٬ به عنوان مثال مهمترین اخبار روز٬ معمولا جزء ترندهای اولیه هستند مثلا موضوعات انتخاباتی مثل انتخابات ریاست جمهوری

گوگل ترندز

گوگل ترندز یکی از بهترین و متنوع ترین ابزار های موجود برای سئو است. اگر شما فقط از یک ابزار سئو برای رشد و توسعه کمپین بازاریابی اینترنتی استفاده میکنید٬ این محصول میتواند یک طرفدار جدی باشد.
طرز کار گوگل ترندز
از منوی سایت٬ وارد Explore شوید.
هنگام اجرای جستجو در گوگل ترندز٬ شما ۴ پارامتر مختلف برای انتخاب دارید.
نوع سرچ بر اساس:
– سرچ در وب
– سرچ عکس و تصویر
– سرچ اخبار
– سرچ محصول
– جستجو در یوتیوب

سرچ بر اساس موقعیت مکانی:
– گزینه Worldwide : انتخاب سراسر جهان
– گزینه انتخاب کشور بخصوص

سرچ بر اساس بازه زمانی
– گزینه 2004-Present : بازه زمانی از سال ۲۰۰۴ تا اکنون
– گزینه Past 7 Days : انتخاب بازه زمانی ۷ روز گذشته
– گزینه 30 Days : بازه زمانی ۳۰ روز گذشته
– گزینه 90 Days : بازه زمانی ۹۰ روز گذشته
– گزینه 12 Months : بازه زمانی ۱۲ ماه گذشته
– گزینه Choose a Year : انتخاب سال بخصوص

سرچ بر اساس نوع دسته بندی:
گزینه All Categories : انتخاب همه دسته بندی ها
گزینه Arts & Entertainment : دسته هنر و سرگرمی
گزینه Autos & Vehicles : دسته خودرو و وسایل نقلیه
گزینهBeauty & fitness : دسته زیبایی و تناسب اندام
گزینه Books & literature : دسته کتاب و ادبیات
گزینه Business & industrial : دسته کسب و کار و صنعتی
گزینهComputers & electronics : دسته کامپیوتر و الکترونیک
گزینه Finance : دسته امور مالی
گزینهFood & drink : دسته مواد غذایی و نوشیدنی
گزینه Games : دسته بازی ها
شما در هر سرچ زمانی میتوانید با حداکثر ۵ عبارت جستجو در هر گروه مقایسه کنید.
مثلا:
قلم + مداد + کاغذ (گروه بندی 1)
صاف کننده + نوار + نوت بوک + خط کش (گروه بندی 2)
پاک کن + کاغذ کلیپ (گروه بندی 3)
با استفاده از علامت + در میان شرایط جستجو٬ شما به گوگل می گویید که می خواهید جستجوی شما قلم یا مداد یا کاغذ را شامل شود.

مقایسه گروهی کلمات کلیدی در گوگل ترندز

مقایسه گروهی کلمات کلیدی در گوگل ترندز

گوگل ترندز همچنین نتیجه مقایسه را به شکل Hot Searches و Top Charts نشان میدهد٬ که این نتیجه هم بر اساس جستجوی برتر و محبوب روز و هم بر اساس دسته بندی لیست شده است.
داشتن تمام این اطلاعات دسترس٬ بسیار عالی است اما دانستن اینکه با آنها چه کار کنید بهتر است.
با استفاده از راهنمایی زیر طرز استفاده از این اطلاعات رو برای سئو به کار ببرید.

تحقیق و جستجو کلید واژه
از آنجاییکه گوگل ترندز عدد واقعی جستجو رو نشان نمیدهد٬ هنگامی که همزمان از ابزار Keyword Planner استفاده شود٬ بهترین نتیجه عاید میشود.
گوگل ترندز نتایج جالبی از یک کلمه مورد سرچ در این زمان و یا زمان های مورد نظر به دست آورید.
مثلا فرض کنید که شما قطعات خودرو میفروشید. سوالات مورد نظر اینها هستند:
– مثلا چه زمانی ترند بازار برای مثلا کلمه قطعات خودرو به اوج خودش میرسه؟
– چه چیزی بطور بالقوه ترافیک بیشتری را برای جستجوی عبارت “auto part” یا “car part”  ایجاد میکند؟

در مثال زیر٬ پارامترها را براساس بازه زمانی سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۳٬ ست شده است. همینطور که مشخصه بیشترین ترند جستجوی عبارت کلیدی “auto part” مربوط به امریکا و در آغاز فصل تابستان بوده است.

نتایج گوگل ترندز برای مقایسه دو عبارت در زمانهای مختلف

نتایج گوگل ترندز برای مقایسه دو عبارت در زمانهای مختلف

گوگل ترندز کمک میکند که بدانیم چه زمان یک کمپین تبلیغاتی را بهینه کنیم.
همچنین میتوان برای بدست اوردن ترندز بازار٬ از جستجوی محصول استفاده کرد.
جستجوی محصول از سال ۲۰۱۰ بیش از دو برابر شده است. واضح است که علاقه و تمایل کاربران به آن زیاد شده است٬ در نتیجه شما باید یک آنالیز رقابتی انجام دهید قبل از اینکه به هر فضای دیگه ای برید.

نتایج گوگل ترندز بر اساس منطقه جغرافیایی
از جمله قابلیت های گوگل ترندز نمایش اطلاعات بر اساس منطقه جغرافیاییست. همانطور که میتونید در زیر ببینید٬ نتایج گوگل ترندز عبارت “auto part” در سرتاسر آمریکا در فلوریدا و جورجیا٬ بیشترین میزان سرچ دیده میشود.

برای دیدن لیست شهرها به ترتیب بیشترین تا کمترین٬ روی منوی سه خطی کنار نمودار کلیک کنید.
اگر شما سئوی محلی انجام میدید یا تبلیغات جغرافیایی مداری٬ این اطلاعات با ارزش هستند.

نتیجه گوگل ترندز بر اساس منطقه جغرافیایی

نتیجه گوگل ترندز بر اساس منطقه جغرافیایی

نیوزجک (خبر ربایی)
نیوزجک تکنیکی است که شما از داغ بودن یک خبر استفاده میکنید. بر طبق گفته دیوید میرمن اسکات، این “فرایندی است که از طریق آن میتوانید با اتصال ایده ها و زوایای کاری خود به اخبار داغ، در زمان درست بهتر دیده شوید و برای تولید پوشش رسانه ای یا حتی کسب و کار خود استفاده شود.”
مزیت خبر ربایی نیوزجک: جلب توجه، بالا رفتن در رتبه موتورهای جستجو ، بالا رفتن نرخ اشتراک گذاری محتوا و ایده های ما در شبکه های اجتماعی، پوشش رسانه ای ایده های ما

زمان تاثیر گذاری: از زمان تولید خبر تا قبل از ورود خبرنگاران

ابزار: استفاده از ابزارهایی مثل Google alert و استفاده سریع و به موقع از آن میتواند شما را پیشقدم کند.

فرمول نیوزجک خیلی ساده است:
– یک مطلب مورد علاقه مردم را انتخاب نمایید.
– در مورد آن مطلب بنویسید.
– این مطلب رو منتشر کنید و از هشتک های ایجاد شده مشترک در اخبار داغ استفاده نمایید.
– بزرگنمایی نکنید.

تولید محتوا
تاپ چارت برترین منبع برای گسترش ایده های محتوایی است که مردم واقعا به آن علاقه مند.

در این نمودار٬ میتوانید گزارش را بر اساس TOP (محبوب ترین جستجو) و یا بر اساس Rising (افزایش جستجو) نمایش دهید.
بر اساس Top ٬ جستجوهایی که محبوبترین سرچ ها بوده اند و به ترتیب بیشترین تا کمترین نمایش داده میشود
بر اساس Rising ٬ جستجوهایی که در طی این زمان٬ رشد جستجوی این عبارت افزایش داشته اند را نمایش میدهد٬ مثلا عبارتی که قبلا یا کوئری در سرچ داشته اند و یا به طور کلی نداشته اند.
در این سرچ نتایج به صورت درصد افزایش نشان داده میشود ولی گاهی کلمه breakout نوشته شده است و زیر آن نتایج درصدی نشان داده میشود٬ و این زمانی است که حجم کلمات سرچ به قدری بالاست که کلمات نوظهور سرچ شده در پایین تر از کلمات اصلی سرچ شده قرار میگیرند.

نتایج گوگل ترندز بر اساس ترتیب محبوب ترین سرچ ها و پیدایش سرچ کلمات نوظهور

نتایج گوگل ترندز بر اساس ترتیب محبوب ترین سرچ ها و پیدایش سرچ کلمات نوظهور

ساخت لینک
لینک ها هنوز مهمترین عامل رتبه دهی سایت در سئو هستند٬ با تولید محتوای مطالبی که مورد توجه و علاقه مردم هستند٬ میتوانید باعث جذب لینک شوید.
لینک ها یک معیار اندازه گیری موفقیت در بررسی نتایج حاصل از بازاریابی محتوا هستند.

محتوای ویدیویی
زمانیکه سرچ بر اساس یوتیوب انجام میدهیم٬ بیشترین سرچ مربوط به عبارت “youtube videos” میباشد.

برای تست این موضوع٬ دسته بندی را روی گزینه بازی:
– به گوگل ترندز بروید.
– کلمه کلیدی خودتان را وارد نمایید.
– جستجوی وب سرچ را روی گزینه یوتیوب قرار دهید.

طوفان فکری
آیا ایده ای وجود دارد که می توانید از طاقچه خود استفاده کنید؟
آیا روندی وجود دارد که می توانید در آن سرمایه گذاری کنید؟
این داده ها همچنین می توانند برای بهینه سازی ویدیو مورد استفاده قرار گیرند:

ایجاد عناوین عالی.
با استفاده از برچسب های مناسب
بهینه سازی توصیف

مانیتور کردن برند
این گزینه تنها برای برندهای بزرگ با حجم جستجوی کافی کار میکند٬ مثلا نایک٬ آدیداس و …

Takeaway
گوگل اشتیاق زیادی برای محتواهای محلی دارد. گوگل ترندز یکی از بهترین ابزار موجود برای ایجاد محتوا و گسترش ایده هستند که ترافیک و پیوند ها را جذب میکند.
اگر از این ابزار برای اهداف سئو استفاده نکرده اید٬ باید آن را در حال حاضر مد نظر قرار دهید.

اشتراک گذاری پست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *